Iraganeko zikloak gogoratuz. Antiqva

Zer izango litzatekeen erromatarren berezko ergelkeria espezifiko bat saiatuko gara aurkitzen, beren gizartearen zirkunstantzia espezifikoen araberakoa, gurea ez bezalakoa. Ba al dago erromatar estiloko ergelkeriarik? "Ergel guztiak esklaboak dira", alderantziz ere formulatu daitekeen paradoxa estoiko ospetsu horietako bat da: "Jakintsua bakarrik da aske" (Cic. Parad. 33-40).

"Fluidos divinos: el vino y la cerveza en la mitología del Egipto faraónico", J.M. Serrano Delgado
Elikadura-baliabideen eta, oro har, dietaren kudeaketaren barruan, antzinako herri eta zibilizazioetan, edari alkoholdunek garrantzi handia izan dute, pisu ekonomiko handia izan dute eta eguneroko bizitzan protagonismo handia izan dute. Dokumentazio ugari geratu zaigu, batez ere aztarna arkeologikoetan, artean, erlijioan eta literaturan. Edari hauen artean, batez ere, ardoa eta garagardoa nabarmentzen dira, eta hau, bereziki nabarmena da Egipto faraonikoan.
"El vino en la antigua Siria-Palestina. Producción (copiosa), administración (sofisticada) y consumo (embriagante)", Angel Zamora López
Edari alkoholdunen gehiegizko kontsumoa, gaur egun ere, oso modu negatiboan dago markatuta. Ikuspegi negatibo hori tradizio batzuen gainean eraikitzen da, eta tradizio horiek ekialdeko kultura zaharrenetan errotuta daudela dirudi, bai Mendebalde kristauan, bai islamiarrean. Hala ere, modu egiazkoagoan ikus dezakegun kasuetan, bai alkohol-edukiagatik edariak hartzeak, bai ugari kontsumitzeagatik bilatutako mozkortasunak ere paper garrantzitsu, onartu eta integratu bat interpretatzen zuten, beti negatiboki ikusten ez dena.
"La biblioteca de los papiros de Herculano y el gran muro epicúreo de Enoanda", Carlos García Gual
Herculanon antzinako testu berriak sortzen ziren argitara, eta papiro karbonizatu horiek aukera ematen zuten haietan poemak edo memorien kontakizunak aurkitzeko itxaropena izateko. Erroilu ikaztuen irakurketek aurrera egin ahala, desitxuratu egin zen itxaropen hori, eta agerian geratu zen hura greziar testu filosofikoetan espezializatutako liburutegia zela, gehienbat epikureoak. Enoandan, antzinako Lyiako eskualdearen iparraldean, horma-irudi handi baten hondakinak aurkitu dira, garai batean hiri helenistiko oparo baten agora izan zen harresi luze eta garai batean grabatua izan zena. Diogenes de Enoandak hiriaren erdian grabarazi zituen testuak dira, salbazio mezu iradokitzaile gisa, ebanjelio filosofiko gisa, ez bakarrik bere herrikideentzat, baizik eta handik pasatzen ziren guztientzat.
"Las ruinas de Palmira", Jaime Alvar Ezquerra
"Palmira hiri arabiarra Ekialdearen eta Mendebaldearen arteko topagunea izan da, eta arragoa artistiko eta kulturala, non beren ekarpenak batu dituzten tokiko eta kanpoko tradizioetatik sortutako jatorrizko arkitektura-arte bat sortzeko", Jaled el-Assad.
"Cómo ser griego", Carlos García Gual
Greziarrek ez zioten inoiz beren buruari "greziar" deitu. Latinoak izan ziren Graeci izena eman zietenak, penintsulako eta uharteetako biztanleetara eta Asia Txikiko kostaldeetara hedatuz, hizkuntza eta kultura bereko jendea, antzinako leinu baten izendapena Greziaren IM inguruan, Italiako hurbilena eta hurbilena zena, Graikoi izenekoa.